سرخط خبرها
خانه » سلامت » معرفی بهترین روش های تشخیص چاقی

معرفی بهترین روش های تشخیص چاقی

ما در این مطلب از سایت آسان دنت برای شما از روش های تشخیص چاقی و فرمول بدست آوردن میزان توده ی چربی اضافه بدن شما صحبت می کنیم. اگر از چاقی رنج می برید و به دنبال اطلاعاتی از تشخیص چاقی و روش های آن هستید با ما همراه باشید.

 

روش های تشخیص چاقی

تشخیص چاقی

در متن زیر از چند فرمول برای تشخیص چاقی با شما صحبت می کنیم. با کمک این فرمول هل مقدار اضافه وزن و چاقی خود را به دست آورید و به دنبال درمان آن باشید که در مقاله های بعد برای شما توضیح می دهیم.

 

 

۱- فرمول بروکا برای تشخیص چاقی

یکی از ساده ترین و قدیمی ترین شیوه محاسبه وزن مطلوب به Broca برمیگردد. این روش برای هر فرد به راحتی قابل استفاده و محاسبه است بر مبنای چنین محاسبهای کافی است قد هر فردی را به سانتیمتر اندازه گیری و از عدد به دست آمده مقدار صد سانتیمتر کسر شود. به طور مثال شخصی که ۱۷۵ سانتیمتر قد دارد، عدد صد را از ۱۷۵ کسر کرده که عدد ۷۵ حاصل میشود این عدد را وزن خام یا پایه میگویند.

تشخیص چاقی

جهت رسیدن به وزن ایده آل کافی است برای افرادی که جثه متوسط دارند برای خانمها ۱۵ درصد و برای آقایان ۱۰ درصد از وزن خام کاسته شود و عدد به دست آمده در نهایت به عنوان وزن ایده آل تلقی میشود.

وزن خام خانمها کیلوگرم ۶۰= ۱۰۰- ۱۶۰

بنابراین وزن ایده ال خانم ها با جثه متوسط از کم کردن ۱۵ درصد عدد باقی مانده به دست می آید که عبارت می باشد:

کیلوگرم ۵۱ = ۹-۶۰

وزن ایده آل آقایان با جثه متوسط از کم کردن ۱۰ درصد عدد باقی مانده به دست می آید که عبارت می باشد:

کیلوگرم ۶۷/۵=۷/۵ – ۷۵

 

نقص این فرمول:

استفاده از این روش اخیرا مردود اعلام شده است زیرا ممکن است وزن محاسبه شده در محدوده وزنی نباشد که سلامتی فرد را تضمین نماید.

 

 

۲- نمایه توده بدن برای تشخیص چاقی

تشخیص چاقی

روش دیگری که امروزه کاربرد وسیعی پیدا کرده تعیین نمایه توده بدن (BMI) میباشد. سازمان بهداشت جهانی (WHO)، معیار سنجش چاقی افراد را تعیین وزن ایده ال بر مبنای شاخص توده بدن معرفی کرده و برابر است با عددی که از تقسیم کردن وزن برحسب کیلوگرم بر قد بر حسب متر به توان ۲ به دست می آید.

جهت محاسبه وزن خود صبح ناشتا و بعد از تخلیه مثانه و روده ها با یک ترازوی دقیق وزن خود را اندازه گیری نمایید. در این خصوص بانوانی که در سنین باروری می باشند و به طور مرتب عادت ماهیانه می شوند، این اندازه گیری باید بعد از اتمام کامل دوره سیکل ماهیانه انجام شود چرا که تفاوت وزنی بین نیم تا چند کیلو در نزدیکی ایام دوره عادت ماهانه در اغلب بانوان دیده می شود.

شما نیز به همین منوال از تقسیم وزن به مجذور قدتان عددی به دست خواهید آورد . در صورتی که در محدوده کاهشی و یا افزایش وزن و یا درجات چاقی قرار گرفتید چاره اندیشی فرمایید.

گرچه در تقسیم بندی های کلاسیک اBM، محدوده ۲۴- ۱۹ برای خانمها و ۲۵- ۲۰ برای آقایان وزن صائم قلمداد می گردد ولی یافته های متعدد و شواهد غیرقابل انکار نمایانگر آن می باشد که هر چه میزان شاخص توده بدن از مرز ۲۲ فراتر میرود خطر بروز بیماری های قلبی-عروقی، دیابت، پرفشاری خون و … به نحو چشمگیری افزایش پیدا می کند و وقتی این شاخصی از مرز ۲۵ می گذرد (به غیر از ورزشکاران و بدنسازان که توده ماهیچهای فراوان و درهم تنیده ای دارند)، احتمال ابتلا به بیماریهای گوناگون و خطرات متعدد دیگری نظیر مرگ های زودرس ناگهانی در این افراد افزایش مییابد.

 

نکاتی که در مورد استفاده از اBM برای تشخیص چاقی می توان مطرح نمود:

با توجه به اینکه شاخص توده بدن یک وسیله استاندارد برای تعیین وزن بدن  و تشخیص چاقی است و بین سایر معیارهای سنجش وزن، بدون ارتباط با جثه فرد می تواند توده فعال بدن را مشخص نماید، ولی دارای نکات ظریفی می باشد که در محاسبات سنجش وزن بدن باید به آنها توجه نمود و راه حلی اندیشید.

براساس این روش اگر فردی دارای اBM معادل ۲۷ باشد، در بدن وی ممکن است بین ۱۰ تا ۳۱ درصد چربی وجود داشته باشد.
کمترین مقدار چربی در صورت عضلانی بودن بدن فرد (ورزشکاران) و یا وزن بالاتر ناشی از افزایش آب میان بافتی به علت خیز یا ادم و یا استفاده از بعضی از داروها و همچنین تراکم بیشترتوده استخوانی بدن بعلت جثه درشت تر می باشد، در این قبیل موارد عدد به دست آمده نمی تواند نمایانگر افزایش میزان چربی بدن یا چاقی واقعی باشد.

در کودکان و نوزادان میزان BMI با افزایش سن تغییر می یابد. در هنگام تولد اBMمطلوب در محدوده ۱۳ کیلوگرم بر مترمربع است و در یک سالگی به بیشترین مقدار خود یعنی ۱۸ کیلوگرم بر مترمربع بالغ میگردد. و در ۶ سالگی مجددا با BM مطلوب کاهش یافته و به ۱۵ کیلوگرم بر مترمربع میرسد.

با شروع فرایند پیش بلوغ و دوران بلوغ مجددا مقدار اBMمطلوب افزایش مییابد.

با این روش امکان تعیین توزیع چربی و انباشتگی آن در سطوح و نواحی بدن تعیین نمی گردد.

(No Ratings Yet)
Loading...

همچنین ببینید

درمان سیاتیک

تمرینهای ساده ورزشی برای درمان سیاتیک

عصب سیاتیک طولانی ترین و قوی ترین عصب در بدن است که در صورت آسیب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *