سرخط خبرها
خانه » سلامت » ورزش مفید کوهنوردی و فواید کوهنوردی

ورزش مفید کوهنوردی و فواید کوهنوردی

کوه ضامن سلامتی انسان ها است. از فواید کوهنوردی این اسن که در جلوگیری از بیماری ها و درمان آنها، بزرگترین تأثیر را دارا می باشد. کوه دوای بسیاری از دردهای مرموز، در دل کوه پنهان و یا آشکار است، اگر در کوه از کنار هر گیاه و گل زیبایی بگذرید، هر یک دوا و درمان بیماری های مرموز و خطرناک می باشد. در این مطلب از سایت آسان دنت با ما همراه باشید تا از روش صحیح کوهنوردی و فواید کوهنوردی و غذای مناسب کوه برای شما صحبت کنیم.

 

مهمترین فواید کوهنوردی 

فواید کوهنوردی

کوهنوردی ورزشی با منافع جامع و فواید و محسنات تمام ورزش های دیگر را در بردارد.از فواید کوهنوردی این است که اکثر عضلات و اعضای بدن، در این ورزشی شرکت میکنند، عضلات و مفصل های پا، ساق، ران، کمر، پشت، شکم، سینه، دست و بازوها. در مواقع صعود، صخره ها و حتی مغز انسان در انتخاب جای پا و راه های پرپیچ و خم صخره ها و شکاف ها در فعالیت دائم هستند. در دنیای امروز کوه بهترین محل فراغت خاطر، برای همه می باشد. کوه عرصه ی مناسبی در مبارزه با بیماری های ناشی از رکود، تنبلی و کم حرکتی می باشد. از دیگر فواید کوهنوردی این است که کوهنوردی افراد را از کز کردن در اطاق های در بسته و غوطه ور شدن در افکار پیچیده و پریشان و یا پرداختن به سرگرمی های بیهوده و زیان آور رهانیده، آنها را به کوه و دشت و صحرا می کشاند و در دنیای پر از زیبایی ها و مناظر دلگشا به حرکت و فعالیته ای بدنی وامی دارد. کوهنوردی بهترین وسیله برای رهایی از بیماری های ناشی از مواد زاید متابولیسم است.

از مهمترین فواید کوهنوردی این است که کوهنوردی به سبب مصرف زیاد کالری، مواد زاید متابولیسم را که در خون شناور می باشند (قند، کلسترول، مشتقات پروتئینها، اسیداوریک و …) به کلی می سوزاند و شخص را از ابتلاء به بیماریهای ناشی از این زواید متابولیسم دور نگه می دارد. ضربان قلب در حال کوهنوردی از ۷۲ به ۱۲۰ تا ۱۰ افزایش مییابد. و  شمارش تنفس از ۱۱ به ۳ بار در دقیقه می رسد.  پمپاژ قوی قلب، مجرای رگها شسته، مخاط آنها را نرمتر و تمیزتر نگه می دارد و از رسوب مواد زاید و تشکیل تصلب شراین جلوگیری مینماید و قلب، خون پر اکسیژن را آسانتر به تمام سلولهای بدن می رساند، فرح و انبساط اندرون را سبب می شود.

 

 مراحل کوهنوردی و فواید کوهنوردی

فواید کوهنوردی

کوهنوردی در سه مرحله متمایز انجام میشود: ۱. گردش و سیر و سیاحت در کوهپایه ها ۲. کوهنوردی یک روزه در ارتفاعات ۳. قله پیمایی ها با برنامه های هفته ها و یا ماهها . گروه های مختلف به مقتضای ذوق، علاقه ی شخصی، قدرت بنیه، وقت و امکانات زندگی یکی از سه مرحله فوق را انتخاب می نمایند. گروه اول: کسانی هستند که تنها با همراه دوستان و خانواده، تا ارتفاعات کم به گردش و پیک نیک پرداخته، از آب وهوای پاکیزه و دامنه های سبز و خرم و زیبایی های لذت بخش کوهستان، بهره مند می شوند. گروه دوم: کوهنوردانی هستند که در برنامه های یک روزه تا ارتفاع ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ متری و گاه صعود بیشتر کرده و شب به خانه برمیگردند و از نظر بهداشت و سلامتی مزاج، این بهترین نوع کوهنوردی می باشد. گروه سوم: قله پیمایانی هستند که با تجهیزات و تدارکات لازم، روزها و هفته ها در کوه اقامت می کنند و فتح قله های بلند و مشهور جهان را برنامه ی همت خود قرار میدهند.
هرکدام از این سه گروه و همچنین صخره نوردها، تجهیزات و وسایل و ابزار مخصوصی لازم دارند که جریانات کوهنوردی را بطور فنی و صحیح و سالم انجام داده و تجهیزات برای هر سه گروه مشترک می باشد و تهیه آنها لازم و ضروری است. چون حوادث کوه، بالا و پایین نمیشناسد، خطرات شیب های تند لغزنده و سنگ های پرتاب شده از کوه، بهمن ها، انقلاب جوی، برف و کولاک و نظایر آنها در بالا و پایین کوه یکسان است، منتهی در بالای کوه شدیدتر است. چون کوهستانها تابع قانون چهار فصل نیست. در هوای صاف تابستان با یک تغییر ناگهانی شروع باد و باران و حتی برف و طوفان در بلندی ها و گاه دامنه ی کوهستانها نادر نم یباشد.

 

تجهیزات کوهنوردی و فواید کوهنوردی

فواید کوهنوردی

کفش کوه راحت و آجدار با بندهای محکم، جوراب پشمی تقویت شده با نخهای پلاستیکی و شلوار راحت و پر جیب که در حال صعود و نشستن و خم شدن مشکلاتی به بار نیاورد. زیر پیراهن و زیر شلوار یدک در کوله پشتی که در مواقع ضروری  عوض شود. شنل باران، کلاه و سرپوش مناسب و دستکش برای زمستان، عینک افتابی، چاقو، کبریت، چراغ قوه، طناب و عصا یک جفت، لازم میباشد.  کوله پشتی که کوهنورد باید در انتخاب ان خیلی دقت کند، می بایستی کوله پشتی خیلی مناسب و راحت باشد.  کیسه خواب پر، بخصوص اگر روپوش ضد اب داشته باشد، خیلی بهتر خواهد بود. چراغ قوه بالامپ های اضافى.  قمقمه از نوع مرغوب روکشی دار.  در صعودهای زمستانی یا صعود به نقاط مرتفع در فصول سرد سال، بهتر است از پوتین دو پوش که دارای قسمت داخلی و قسمت خارجی میباشد، استفاده نمایید. داشتن کلنگ بسیار ضروری است.  در هوای بارانی چادر شما باید از نوع ضد آب و دو پوش باشد، نفوذ اب به داخل چادر و خیس شدن وسایل، دردسرهای زیادی را به دنبال خواهد داشت، در این مواقع حداقل روکش پلاستیکی باندازه و جنسی مناسب برای سرپوش خود یا چادر تان تهیه کنید و همراهتان ببرید. بادگیر: بهترین جنس بادگیر موسوم به گورتگس میباشد که علاوه بر دارا بودن خاصیت ضداب و ضد باد، توان عبور دادن ذرات بخار عرق را از داخل به بیرون داشته باشد.

 غذا در کوهستان و فواید کوهنوردی

فواید کوهنوردی

غذاهای اصلی که به همراه می برید، باید سبک، مغذی و نیرو بخش و زود هضم باشد.  اگر خوراکی هایی سربسته (کنسرو شده) همراه می برید سعی کنید که کهنه و فاسد شده نباشد. در کوهنوردی، هیچگاه پرخوری نکنید، سعی کنید غذا را در دفعه های بیشتر با مقدار کمتر مصرف کنید.  در کوهنوردی، از غذاهای پرچربی دوری بجویید، برای ایجاد انرژی و نیرو، از میوه های خشک و فرآورده هایی که از غلات و عسل و سویا و مواد مفیدی تهیه شده اند استفاده کنید  شام را سبک انتخاب کنید و پس از غروب یا هنگام غروب شام را میل کنید. هر چه ارتفاع بیشتر باشد، باید غذای شما زود هضم تر برگزیده شود.  به هنگام تشنگی از برف استفاده نکنید چون بر تشنگی میافزاید.  همیشه به موقع و زودتر از بروز ناراحتی و تشنگی، با آشامیدنی هایی به مقدار کم، اما متعدد، تعادل اب بدن را برقرار سازید. مشکوک و یا شربت های گازدار است.  در تابستان و یا در تلاشهای شدید کوهنوردی که عرق زیاد می کنید، باید با آشامیدن و مصرف مواد معدنی، جبران از دست داده ها را بکنید . در ارتفاعات بالای ۲۵۰۰ متر بهتر است به تناوب از غذاهای زود هضم مانند شکلات، میوه، بیسکویت استفاده کنید. مصرف مواد غذایی دیر هضم و نگین در ارتفاعات به ویژه هنگام روز و حین فعالیت، زمینه ساز تهوع، استفراغ و بی اشتهایی خواهند شد .

 

منبع : http://www.asandent.com

(No Ratings Yet)
Loading...

همچنین ببینید

فواید دویدن

فواید دویدن در سلامت و جوانی انسان

علاوه بر پیاده روی که برای بدن بسیار مفید است نباید از خواص دویدن غافل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *