سرخط خبرها
خانه » سلامت » فواید دویدن در سلامت و جوانی انسان

فواید دویدن در سلامت و جوانی انسان

علاوه بر پیاده روی که برای بدن بسیار مفید است نباید از خواص دویدن غافل شد. فواید دویدن برای سلامتی بسیار زیاد است. اگر به سلامت بدن خود اهمیت می دهید و تمایل به داشتن اطلاعات بیشتری از فواید دویدن هستید پیشنهاد می شود در این مطلب از سایت آسان دنت با ما همراه باشید.

فواید دویدن و سلامت فردی

فواید دویدن
دویدن ورزش کم هزینه ای است یا حتی بی هزینه است که اگر روی اصول صحیح انجام گیرد، افسردگی و ناراحتی های روانی را از بین می برد و به فرد نشاط و شادابی فراوان می بخشد. از فواید دویدن این است که تمامی اعضای بدن را به تحرک وا می دارند مخصوصاً برای شش ها و قلب بسیار مفید است. دویدن یکی از مؤثرترین راه های تقویت عضله ی قلب بوده و برای دستگاه گردش خون نیز بسیار مفید است. بیماری های قلبی از مهمترین و گسترده ترین علل مرگ و میر به شمار می روند. پشت میز نشستن و بی تحرکی و عدم فعالیت های ورزشی از جمله ی مظاهر آن است. با کار نکشیدن از ماهیچه ها و عضلات موجب بروز اختلالات گوناگون در بدن می شود. نخستین نشانه ی این بی تحرکی چاقی است. شش ها به مرور زمان، ظرفیت حیاتی خود را از دست میدهند و در اینجا است که قلب و عضلات بدن اکسیژن مجبور می شوند، بیش از توانایی خود کار کنند. برای دستیابی به تناسب بدنی بهتر و سلامت بیشتر، هر روز دست کم مدت ۱۵ دقیقه باید ضربان نبض خود را به سرعتی بین ۱۲۰ و ۱۰ ضربان در دقیقه برسانید. دویدن و فواید دویدن یکی از مؤثرترین راه های انجام این کار است.

 

از فواید دویدن جلوگیری از ناهنجاری های روانی است

فواید دویدن

دویدن دارای منافعی است که ذیلاً بطور اختصار اشاره می گردد: ۱. از بین بردن فشار عصبی و ناراحتی های روانی است. ۲. اکسیژن به مغز و ماهیچه های فعال پاها رسانده می شود. ۳. با فراهم شدن تناسب بدن مناسب از شادابی و نشاط و تندرستی بهره مند می شوید. 3. این ورزش را در همه جا می توانید انجام دهید. در شروع کار، بهتر است مدت ۱۵ دقیقه دویدن و پیاده روی را با هم انجام دهید و پس از مدتی به تدریج از میزان راه رفتن بکاهید و بر میزان زمان دو اضافه کنید تا آنکه به کلی آن را حذف کنید، در فکر رقابت و چشم هم چشمی بر نیایید. پیشرفت شما در این ورزش باید تدریجاً صورت گیرد و هیچگونه به قلبتان فشار وارد نکنید.

فواید دویدن و  شنا و ورزشهای آبی به یک اندازه است 

فواید دویدن
شنا نیز مثل دویدن یکی از فعالیت های هوازی می باشد. شنا به این علت ورزشی مطلوب به حساب می آید که هم بازوها و هم ساق پاها را شدیداً به کار می گیرد و هم قلب را به تپش وا می دارد، راه رفتن در جایی که اب در استخر تا کمر میاید، نیز برای افراد مبتلا به التهاب مفصل، ورزشی عاقلانه و بی خطر به شمار می آید، هر چه خود را عمیق تر در آب فرو برید، مفاصالتان در اثر قدم برداشتن و یا راه رفتن در آب، کمتر تحت فشار قرار می گیرند، این کارها را ابتدا در عمق تا کمر امتحان کنید، سپس به عمق بیشتر تا شانه ها در آب فرو روید. برای جالب تر کردن شنای خود، انواع شنا را در آب امتحان کنید، می توانید شناهای مشکل و آسان را به تناوب انجام دهید. تا بدون خستگی، ورزش کافی کرده باشید. اگر ورزش های کششی و تقویتی خود را در یک استخر انجام دهید، توجه خواهید کرد که آب به اندازه کافی مقاومت ایجاد میکند، بطوریکه باعث تقویت ماهیچه ها می شود.

 

منبع: http://www.asandent.com

(No Ratings Yet)
Loading...

همچنین ببینید

درمان سیاتیک

تمرینهای ساده ورزشی برای درمان سیاتیک

عصب سیاتیک طولانی ترین و قوی ترین عصب در بدن است که در صورت آسیب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *